was successfully added to your cart.

Winkelmand

Uit’wij’den op je website? Geen goed idee

By 15 juli 2017 juli 26th, 2017 Copywriting

Dit is een compleet verzonnen verhaal. Eventuele gelijkenissen met de realiteit zijn puur toevallig (maar niet ondenkbaar).

Wim is de trotse eigenaar van een bloeiende fietsenhandel. Er komt veel volk over de vloer, Wim helpt de klanten verder met deskundig advies en als er een collega-fietstoerist binnenstapt, dan is hij niet te houden en komen de straffe verhalen boven.

Wim heeft ook een website. “Maar die doet niet veel”, zo zegt hij zelf. Weinig bezoekers. En als er al iemand op komt, is die binnen twee tellen weg, zo wijst Google Analytics genadeloos uit.

Hij heeft er nochtans veel moeite in gestoken. Bezoekers komen er alles te weten over de geschiedenis van de zaak – de grootvader van Wim is er nog mee begonnen vlak na de oorlog. Over het eigen, puik uitgeruste atelier waar de herstellingen vakkundig gebeuren. Over de ‘kwaliteit’, ‘service’ en ‘knowhow’ waar de zaak al zo lang om bekend staat.

Wat Wim niet weet, is dat bezoekers daar geen boodschap aan hebben. “Een zaak die al vier generaties bestaat? Deuh!” “Een modern uitgerust atelier? Boeie, als mijn fiets maar snel en goed gemaakt wordt.” “Kwaliteit, service en knowhow? Geeuw.”

Nochtans had Wim het kunnen hebben over de herstellingen die meestal binnen het half uur kunnen uitgevoerd worden. Of over de fietszadels die klanten binnen het jaar gratis mogen vervangen als ze niet goed zitten. En dat Wim zelfs op zondag fietstoeristen met pech in de buurt depanneert? Ook daar valt niets over te lezen.

Moraal van het verhaal: een website boordevol bedrijfsfeiten, productkenmerken, kortom met ‘wij, wij, wij’, is zonde van de tijd en het geld. Want de bezoeker, die wil alleen maar weten wat je voor hem kan doen.