Bekend is (soms) bemind

Een persbericht, een eenvoudige manier voor gratis media-aandacht? Heus niet.  Want 90% van alle persberichten belandt in de prullenmand. Het goede nieuws is: in elk bedrijf zit nieuws. Maar nieuwswaarde alleen volstaat niet om de aandacht van de journalist te trekken. Laat staan om de media te halen. 

Persboodschappen werken pas als de journalist erin gelooft. Klinkt logisch, maar dat is het niet. Want journalisten krijgen een stroom aan persberichten op één dag. Overtuigen kop en intro niet, dan bent u in luttele seconden eraan voor de moeite.

Een persbericht met impact heeft een duidelijke structuur, blinkt uit in klare taal, valt meteen met de deur in huis en focust op één boodschap. Je verhaal staven met cijfers? Doén. Absoluut creatief willen zijn? Niet doen. Reclamepraatjes werken averechts en de essentie moet je in één oogopslag kunnen vatten.

Meer do’s en dont’s voor een krachtig persverhaal?  We zetten ze op een rijtje.

Een sterk persbericht is:

  • authentiek en geloofwaardig
  • laat een snelle lezing toe
  • helder en to-the-point
  • inhoudelijk relevant en hapklaar
  • geen reclamepraatje (kreten werken niet)
  • hanteert sterke leesankers

Wel of geen persmap? Hoe trekt een quote de aandacht? Aan wie geef je de primeur? En werkt een embargo? Onze redacteurs ontrafelen deze en andere hete pershangijzers en reiken u de woorden aan voor een persbericht met impact.

We schrijven persberichten voor: